Schaatsvaardigheid

Kijk je graag naar schaatsen op televisie? Heb je dit jaar voor het eerst op natuurijs geschaatst of heb je op inline-skates gestaan? En wil je (nog) beter leren schaatsen of skaten? Meld je dan aan voor het Jeugdschaatsen bij IJsclub Otweg!

Bij het jeugdschaatsen staat plezier voorop. Door allerlei leuke spelletjes en oefeningetjes leer je spelenderwijs de basis van de schaats- of inlineskatetechniek. Het seizoen van jeugdschaatsen loopt vanaf de herfstvakantie tot ongeveer maart, daarna begint het inline-skateseizoen. Iedereen van 6 tot en met 12 jaar kan meedoen. Er zijn jeugdschaatslessen voor langebaanschaatsen (ook geschikt als basis voor shorttrack) en voor kunstrijden. En in de zomer kun je inline-skaten.

Wat doe je in een schaatsles?
In een schaats- of inlineskateles leer je verschillende dingen die belangrijk zijn voor het schaatsen. En daar kan je dan ook een vaardigheidsdiploma bij halen. Hierin staat precies wat je allemaal hebt geleerd op de schaats.
Hieronder staan de niveau’s die wij doorlopen, je kan zien wat je uiteindelijk zal leren. Niveau 2 is voor kinderen die net begonnen zijn met schaatsen en niveau 7 voor kinderen die al langer les hebben.

Niveau 2

Op dit niveau leer je balans te vinden op je schaatsen. Ook leer je starten, remmen en naar de zijkant afzetten. Ook leer je veilig vallen en opstaan. Bij het inline-skaten leer je zonder angst te rijden en zonder steun te rollen. Daarnaast leer je veilig vallen en opstaan, een goede basishouding, remmen en een zijwaartse afzet.

Niveau 3

Nu een stapje verder. Je leert glijden op één been en recht op je schaatsen staan. Je leer ook nog beter starten en remmen en afzetten. Op de inline-skates ga je op niveau 3 aan de slag met het rijden op één been en rechtstaan op je inline-skate. Net als op het ijs leer je op dit niveau ook beter starten en afzetten.

Niveau 4

Je leert nog beter op één been glijden en starten. Ook leer je een andere manier om te remmen. Ook op het rechte eind leer je nog meer techniek en je leert om door de bocht te gaan. Op de inline-skates leer je ook om verder te gaan met het rijden op één been. Daarnaast is er veel aandacht voor de start en het remmen. Ook ga je aan de slag met de afzet en het rijden van de bocht.

Niveau 5

De nadruk op je houding. Dat geldt voor het schaatsen op één been, op het rechte eind en in de bocht. Bij het inline-skaten draait het om stabiliteit en balans. Je leert nog beter rijden op één been, je leert de zogenaamde lange stand. Daarnaast is er aandacht voor je houding, op de skates en in de bocht, en je afzet.

Niveau 6

Nu ga je verder met wat je op niveau 5 hebt geleerd. Je leert bij het schaatsen een andere manier van remmen. Ook leer je overstappen in de bocht. Bij het inline-skaten ga je onder andere slalommen, op een andere manier remmen en leer je al een beetje hoe je moet overstappen in de bocht.

Niveau 7

Na niveau 7 heb je een goede houding, goede afzet en een goede balans. Je leert bovendien nog beter de bocht te nemen en je leert een wedstrijdstart. Nog altijd is er bij het inline-skaten op dit niveau veel aandacht voor het rijden op één been. Daarnaast leer je hindernissen te nemen, je verbetert je remtechniek en je leert nog beter overstappen in de bocht.

Onze sponsoren

2 months ago

IJsclub Otweg
Onder het motto ‘met plezier een slag beter’ leer je de jeugd vaardigheden en technieken van het inline skaten op onze combibaan in Boskoop. We zoeken een trainer die: ✅Enthousiast is✅Affiniteit heeft met 6 tot 17 jarigen✅Kan inline skaten✅Kan samenwerken met de andere trainers✅Beschikbaar is op maandag en/of woensdag tussen 18.30-19.30 uur en/ of 19.45-20.45 uur in periode april t/m september✅Vrijwillig wil bijdragen aan sportieve jeugd ➡Herken jij je in deze eigenschappen neem dan contact op met Jaco de Lange via e-mailadres info@ijsclubotweg.nl.IJsclub Otweg zorgt dat je als trainer beslagen ten ijs komt: mogelijkheid tot volgen van een KNSB-training trainer/coach niveau 1 of 2, gezellige collega trainers en betrokken vrijwilligers. ... See MoreSee Less