Mini elfstedentocht

Mini 11 Steden Tocht (Elk jaar in maart op de Uithof in Den Haag)

Het idee om een mini elfstedentocht voor de jeugd uit regio Den Haag te gaan organiseren is afkomstig van Margôt Barendse (HVHW) en Annemieke van Uffelen (IJsvereniging Pijnacker). Nadat zij dit idee in het jaar 2000 bij de jeugdcoördinatoren van de diverse verenigingen hadden voorgelegd, bleek het animo groot: de eerste Mini Elfstedentocht werd op kleinschalige wijze uitgevoerd. Daarna is dit evenement elk jaar een stukje gegroeid en in 2009 waren in drie sessies ruim 1.800 kinderen present.
De Mini Elfstedentocht wordt jaarlijks onder verantwoordelijkheid van de jeugdcoördinatoren KNSB regio Den Haag georganiseerd. De organisatie van de tocht is in handen van een speciale commissie, samengesteld uit leden van de deelnemende verenigingen.

Het parcours

Het parcours wordt uitgezet op de 400 meter baan, de zgn. Krabbelbaan en op de Funrink. Willekeurig worden er over het parcours markeringen, hindernissen, poortjes, wakken en kluun-plekken gecreëerd.
Elke vereniging heeft een positie aangewezen gekregen op het parcours met een eigen stempelpost met een feestelijke aankleding. Ook zijn er diverse”Koek en Zopie” tenten zodat de kinderen daar terecht kunnen voor een kleine versnapering tijdens de tocht.

In verband met het grote aantal kinderen dat aan de tocht zal deelnemen, wordt de groep gesplitst. Door toetreding van de kinderen van IJsvereniging Zoetermeer en kinderen van schaatsschool “De Uithof” sinds 2008 is de groep zo groot geworden dat deze nu wordt opgedeeld in drieën.
Zoveel mogelijk wordt getracht om de verenigingen ieder jaar op hetzelfde uur te laten starten. IJsclub Otweg start in groep 1, De start is dan om 17:00u en het eindsignaal zal om 18:30u worden gegeven. De volgende verenigingen starten in de eerste groep:

Gouda
Woubrugge / Hoogmade
Noordwijk
Pijnacker / SVR
De Gouwe Streek
Er zal voor alle groepen een halve ronde worden geschaatst achter één voorrijder om het parcours te verkennen, daarna wordt het parcours vrijgegeven. Elke vereniging en de schaatsschool wijst zelf een eigen voorrijder aan. De kinderen rijden aan de binnenzijde van de baan met de klok mee en aan de buitenzijde tegen de klok in.

Na het eindsignaal (voor alle groepen) wordt een speciale herinnering uitgereikt.
Kijk voor nog meer informatie eens op de speciale website www.mini-elfstedentocht.nl

2 weeks ago