Veilig op natuurijs

Wanneer kun je veilig op natuurijs schaatsen?

Op de ca. 1.000 natuurijsbanen in Nederland kan doorgaans vrij snel (na vier of vijf nachten matige/strenge vorst) worden geschaatst. De banen zijn in beheer van ijsclubs. De plaatselijke media zullen berichten wanneer de ijsbanen haar poorten openen.

Waar ik schaatsen?

De KNSB adviseert om te gaan schaatsen op de ijsbaan van de lokale ijsclub. Zij openen de ijsbaan als het veilig is om te gaan schaatsen. Toertochten kunnen verreden worden als de vereniging deze officieel organiseert. Zoek natuurijsbaan bij u in de buurt op www.schaatsen.nl.

Toertochten

Voor het schaatsen van tochten zal men iets meer geduld moeten hebben. Veiligheid heeft de absolute prioriteit. De tochten worden pas vrij gegeven als er een dusdanige ijslaag is gevormd dat er duizenden mensen op kunnen schaatsen.

Als er een tocht onder auspiciën van de KNSB doorgaat, is er de garantie dat er zo veilig mogelijk geschaatst kan worden, dat de route van de tocht aan strenge eisen voldoet, dat deze is gecontroleerd en voortdurend wordt gecontroleerd. De natuurijscoördinatoren van de KNSB, verschijnen tijdens vorstperiodes veelvuldig in de media om duidelijk te maken waar men veilig kan schaatsen. De KNSB doet geen uitspraken over waar op welke sloot, kanaal en/of plas er individueel veilig geschaatst kan worden.

Hoe dik moet het ijs zijn en hoe kan ik dat zien?

De dikte van het ijs om veilig te schaatsen hangt af van de locatie. Een plaatselijke ijsbaan heeft een klein laagje water die snel bevriest en veilig is. Sloten, kanalen en grotere waterwegen zijn pas veel later veilig om op te schaatsen. Dit is niet altijd te zien. De plaatselijke ijsclub of politie kan u adviseren.

Waar worden toertochten gehouden?

Als een tocht niet officieel is, is de veiligheid op het ijs niet zeker. Vraag informatie bij uw ijsclub of politie.

Komt er info op jullie site of op teletekst?

Op www.schaatsen.nl worden officiële natuurijswedstrijden en toertochten aangekondigd. Ook op teletekstpagina´s 434 en 435 worden deze vermeld. Ook op de website van IJsclub Otweg staat up-to date informatie vermeld.

Is de sloot bij ons achter wel veilig?

Dit is niet te zeggen. Slootjes kunnen diep en onzeker zijn en worden meestal niet gecontroleerd. De KNSB adviseert te schaatsen bij de plaatselijke ijsclub.

Conclusie

Op een natuurijsbaan is natuurlijk de eerste dagen het meest veilig. Maar een mooie tocht is voor de liefhebber toch het ultieme doel tijdens een vorstperiode. Houdt u voor de tochteninformatie de media, www.schaatsen.nl en onze eigen website goed in de gaten.

Onze sponsoren

2 months ago

IJsclub Otweg
Onder het motto ‘met plezier een slag beter’ leer je de jeugd vaardigheden en technieken van het inline skaten op onze combibaan in Boskoop. We zoeken een trainer die: ✅Enthousiast is✅Affiniteit heeft met 6 tot 17 jarigen✅Kan inline skaten✅Kan samenwerken met de andere trainers✅Beschikbaar is op maandag en/of woensdag tussen 18.30-19.30 uur en/ of 19.45-20.45 uur in periode april t/m september✅Vrijwillig wil bijdragen aan sportieve jeugd ➡Herken jij je in deze eigenschappen neem dan contact op met Jaco de Lange via e-mailadres info@ijsclubotweg.nl.IJsclub Otweg zorgt dat je als trainer beslagen ten ijs komt: mogelijkheid tot volgen van een KNSB-training trainer/coach niveau 1 of 2, gezellige collega trainers en betrokken vrijwilligers. ... See MoreSee Less